Знаменити плодове и зеленчуци

Джейми Оливър или Натуралният/без маска готвач /т. нар. Naked chef/ е английски кулинар, ресторантьор, автор на готварски книги и телевизионни програми. Текстът е адаптиран превод на оригиналният му пост, представящ книгата му „Everyday Super Food“

За да имаме добър здравословен живот, зеленчуците и плодовете трябва да са в сърцето на нашата диета. Изумително широка е гамата от витамини и минерали, които получаваме от една кутия от тях.

Между другото, ще забележите, че Джейми говори за „зеленчуци и плодове“, а не за „плодове и зеленчуци“. Това е философия, която той взема от професор Джули Ловегроу за това, как трябва да мислим за нашите естествени приятели: плодовете са брилянтно питателни и определено трябва да ги обичаме, но зеленчуците не трябва да се смятат за техни подгласници. Зеленчуците и плодове са в основата на най-добрите диети в света и за това всички рецепти в неговата книга са толкова цветни, живи и вълнуващи.

Изяжте дъгата

Зеленчуците и плодовете идват във всякакви форми, размери, цветове, аромати и текстури и ни помагат да преминаваме през сезоните по чуден начин. Тяхната хранителна стойност не е под съмнение, така че най-доброто, което можем да направим, за да се възползваме от тази питателна храна, е да ядем дъгата, като се наслаждаваме на възможно най-голямо разнообразие.

По колко трябва да ядем?

Всички сме чували, че е добре да ядем по около 5 порции на ден, но според Джейми, трябва да се стремим към най-малко 5 на ден, в идеалния случай повече. Реалността е, че трябва да се опитваме да получим седем или осем порции зеленчуци и плодове на ден. Погледнете и други държави с по-високи цели – Австралия застъпва пет порции зеленчуци и по две с плодове всеки ден!

Известните ни ползи за здравето

Нещата, които знаем със сигурност за тези източници на витамини са, че зеленчуците и плодовете могат да ни помогнат да поддържаме здравословно тегло и здраво сърце, както и да намалим риска от инсулт и някои видове рак. Те също са опаковани с диетични фибри, които поддържат стомаха ни редовен (което е нещо хубаво!)

Неизвестните ни ползи за здравето

Страхотното на зеленчуците и плодовете е, че има много ползи, които още не сме открили. Например, броколите са с високо съдържание на фолиева киселина и витамин С, но специалистите по хранене виждат много други неща в допълнение към това. А именно повече хранителни вещества, витамини, минерали и микроелементи, които са полезни за организма по много, много начини. Звучи доста невероятно, но е така – изяждайте дъгата, за пълноценнен прием на полезни вещества.

Поддържайте ги свежи

Откъснатите зеленчуци и плодове директно от растенията са най-пресни и най-питателни. Ако имате наблизо пазар и знаете, че реколтата е обрана сутринта – възползвайте се! Веднага след като бъдат откъснати, нивата на хранителни вещества в зеленчуците и плодовете започват да се изчерпват, така че консумацията им във възможно най-свежо, дори сурово, ако ви харесва, състояние, ще ви даде много повече с всяка хапка.

 

Какво влиза в „една порция“

  • 80 грама пресни, замразени или консервирани зеленчуци или плодове се считат за една порция. Тъй като трябва да ядем разнообразни видове, можем да считаме всеки сорт като само една порция. Така че дори да изядете 160гр. моркови, те пак ще се считат като една от вашите 5 порции на ден.
  • 30 грама сушени плодове се считат за порция, достатъчна за един денСухият плод е естествен, но захарта е по-концентрирана.
  • 150ml неподсладен зеленчуков или плодов сок може да се брои като една порция, достатъчна за един денМного хранителни вещества и фибри се губят, когато зеленчуците и плодовете се изстискват, поради което се смятат само за една от вашите 5.
  • 80 грама бобови – около 3 големи супени лъжици – може да се броят като една порция достатъчна за един ден, а също така да ни дадат протеин.
  • И за всички любители на картофите, за съжаление те не влизат в тази група, заради голямото съдържание на нишесте. Все пак, по малко от сладките картофи или батати не вреди.